کد خبر: 1216824
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
چالش فروش اینترنتی دارو مدتی است به رسانه‌ها راه پیدا کرده‌است، بر این اساس موافقان و مخالفانی بر سر راه این شیوه داروسانی وجود دارد. 
زهرا چیذری 
جوان آنلاین: ماجرای فروش اینترنتی دارو یکی از موضوعاتی است که چند وقتی است به چالش تبدیل شده‌است؛ ماجرایی که بار‌ها مسئولان وزارت بهداشت تأکید کرده‌اند. رئیس سازمان غذا و دارو در مقابل طرح فروش اینترنتی دارو، دارو‌رسانی در منزل را مطرح کرد و روز گذشته در نشست خبری‌اش در نمایشگاه رسانه‌های ایران گفت: از یک هفته قبل آیین نامه طرح دارورسانی در منزل، برای استفاده از نظرات متخصصان حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و در روز‌های آینده این آیین‌نامه ابلاغ می‌شود تا مردم از خدمات ارسال غیرحضوری دارو بهره‌مند شوند. 
 
چالش فروش اینترنتی دارو مدتی است به رسانه‌ها راه پیدا کرده‌است، بر این اساس موافقان و مخالفانی بر سر راه این شیوه داروسانی وجود دارد. 
سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و داروسازان از جمله گروه مخالف فروش اینترنتی دارو هستند. از نگاه آن‌ها بحث، حفظ اسرار بیمار و نظارت فنی بر نسخه‌پیشی و دارو‌هایی است که قرار است به مردم ارائه شود. بعد از ماجرای هک اسنپ‌فود هم موضوع امنیت داده‌های بیماران داغ‌تر شد. روز گذشته، اما رئیس سازمان غذا و دارو میهمان بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌ها بود و در نشستی خبری در این نمایشگاه پاسخگوی سؤالات رسانه‌ها شد. موضوع فروش اینترنتی دارو یکی از محوری‌ترین سؤالاتی بود که از سید حیدر محمدی پرسیده‌شد. 
 
 تفاوت فروش اینترنتی و دارورسانی در منزل
سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری در نمایشگاه رسانه‌های ایران با تأکید بر اهمیت تفکیک بین فروش اینترنتی دارو و داروسازی در منزل افزود: فروش اینترنتی دارو به معنی مراجعه مردم به فضای اینترنت برای تهیه داروست، اما دارورسانی در منزل این گونه است که افراد با ارائه کد رهگیری نسخه می‌توانند داروی خود را در منزل تحویل بگیرند که این کار با استفاده از ظرفیت سکو‌های اینترنتی قابل‌انجام است. 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دستورالعمل دارو‌رسانی در منزل و دریافت نسخه‌های دارویی حدود یک ماه است که در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تدوین شده‌است و آن را به ذی‌نفعان مختلف از جمله انجمن داروسازان و صاحب‌نظران این عرصه ارائه کردیم تا نظر آن‌ها را دریافت کنیم. 
محمدی ادامه داد: حدود یک هفته است که این دستورالعمل را به تیم حقوقی وزارت بهداشت دادیم تا نظر خود را اعلام کنند. استنباط ما این است که همین روز‌ها این دستورالعمل برای اجرا ابلاغ خواهد شد به یاری خدا مردم عزیز ما می‌توانند از برکات این طرح و دریافت دارو به صورت غیر‌حضوری بهره‌مند شوند. 
 ضرورت پرداخت به موقع سازمان‌های بیمه‌گر 
محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: بخش زیادی از نیاز داروی کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود و در مسیر تحقق این مهم، دانش‌بنیان‌ها فعال هستند و در تأمین ارز مورد نیاز داروساز‌های کشور بانک مرکزی نیز با ما به خوبی همکاری کرده‌است. 
وی افزود: در حوزه دارو و جامعه هدف مصرف‌کننده، لازم است سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت‌های خود را به موقع انجام دهند. 
 
 سیاست‌های ارزی شیر خشک 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از آبان امسال سیاست‌های ارزی شیر خشک را در تالار اول با ارز ترجیحی اعمال کردیم و مابه‌التفاوت ناشی از افزایش قیمت آن را به مصرف‌کننده نهایی تعمیم می‌دهیم؛ این یکی از سیاست‌های ما در طرح دارویار بود تا در اصلاح سیاست‌های ارزی افزایش نرخ دارو را از طریق بیمه پوشش دهیم. 
محمدی همچنین عنوان کرد: اجرای طرح دارویار با کمک نظام بیمه‌ای یارانه ارزی پرداخت از جیب مردم را برای افرادی که پوشش بیمه دارند، کاهش می‌دهد؛ از تیر ماه سال گذشته تا الان این طرح را اجرا کردیم و کماکان پرداخته از جیب را ثابت نگه خواهیم داشت؛ برنامه ما این است که از طریق پرداخت مابه‌التفاوت ادامه اجرای این طرح را ادامه دهیم. 
وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم شیر خشک و همچنین داروی مورد نیاز خود را از مجرای بیمه تأمین کنند، چراکه دریافت شیر خشک مشمول یارانه است آن‌هایی که فرزند زیر دو سال دارند می‌توانند از پوشش بیمه‌ای خود استفاده کنند. 
 
 تحویل نخستین محموله پنوموکوک
محمدی با اشاره به تحویل اولین محموله واکسن پنوموکوک به معاونت بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه داریم که ظرف چهار ماه آینده، کل واکسن پنوموکوک و روتاویروس اعلامی از سوی معاونت بهداشت را تأمین کنیم. روند واکسیناسیون با واکسن پنوموکوک از استان هرمزگان آغاز شده‌است. 
به گفته رئیس سازمان غذا و دارو در شش ماه اول سال تولید این دو واکسن توسط دو شرکت دانش‌بنیان داخلی انجام و وارد بازار سلامت کشور خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار